Reading profiles of public school teachers in Araucanía, Chile A construction of reading concepts

Main Article Content

María Constanza Errázuriz Cruz
Rukmini Becerra
Paula Aguilar
Andrea Cocio
Omar Davison
Liliana Fuentes

Abstract

Reading levels remain deficient among basic education students in Chile and in Araucanía. Likewise, docent reading practices lacked diversity. The purpose of the study was to analyze how teachers in the Araucanía region conceive of reading. The design was descriptive and qualitative; participants consisted of 20 teachers from 18 public schools located in the most populated communes, to who were applied semi-structured interviews, to which phenomenographic analysis was applied. The study determined that teachers displayed predominantly reproductive and epistemic concepts with emphasis one of either profiles, and that this relationship is defined by the reading’s purpose. Teachers with more reproductive tendencies displayed pragmatic and strategic objectives closely bound to the text, while the most epistemic ones link this activity to pleasure and their identity, and were more inclusive.

Author Biographies

María Constanza Errázuriz Cruz, Pontificia Universidad Católica de Chile

Profesora de la Pontificia Universidad Católica de Chile (Chile). Líneas de investigación: lingüística aplicada; análisis del discurso; comprensión lectora; fomento lector; escritura académica; didáctica de la lengua; formación de profesores y prácticas docentes. CE: cerrazuc@uc.cl

Rukmini Becerra, Pontificia Universidad Católica de Chile

Profesora de la Pontificia Universidad Católica de Chile (Chile). Líneas de investigación: educación intercultural
bilingüe; formación de profesores; infancia y diversidad; lingüística aplicada y revitalización lingüística. CE: rubecerra@uc.cl

Paula Aguilar, Universidad San Sebastián

Profesora de la Universidad San Sebastián (Chile). Líneas de investigación: análisis del discurso; lingüística aplicada; enseñanza de la gramática; escritura académica; formación de profesores. CE: paula.aguilar@uss.cl

Andrea Cocio, Universidad Católica de Temuco

Profesora de la Universidad Católica de Temuco. Líneas de investigación: enseñanza del inglés como segunda
lengua; lingüística aplicada; fonética inglesa; didáctica de la lengua; formación de profesores. CE: acocio@uct.cl

Omar Davison, Universidad San Sebastián

Profesor de la Universidad San Sebastián (Chile). Líneas de investigación: didáctica de la literatura; enseñanza de la literatura; fomento lector; currículum y formación de profesores. CE: omardavisont@gmail.com

Liliana Fuentes, Universidad de Chile

Profesora de la Universidad de Chile (Chile). Líneas de investigación: escritura académica; comprensión lectora;
aprendizaje; lingüística aplicada; formación de profesores. CE: lilyfuentesm@gmail.com

Downloads

Download data is not yet available.

PLUMX Metrics

Dimensions Badge

Article Details

How to Cite
Errázuriz Cruz, M. C., Becerra, R., Aguilar, P., Cocio, A., Davison, O., & Fuentes, L. (2019). Reading profiles of public school teachers in Araucanía, Chile: A construction of reading concepts. Perfiles Educativos, 41(164), 28–46. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.58856
Section
Claves