Educación y comunicación en una sociedad postdigital, de Javier Gil-Quintana Investigación documental y análisis de perspectivas
Contenido principal del artículo
Resumen
Abstract
Throughout the book, "Education and communication in a postdigital society, documentary research and perspective analysis" by Dr. Javier Gil-Quintana with Prologue by Sara Osuna-Acedo, published by Octaedro Editorial, there is a reflection on the theoretical and practical aspects of educommunication in the postdigital society, a new environment in which analog and digital actions naturally merge. Throughout the seven chapters, the author explores various concepts and strategies through documentary research and perspective analysis. Analyzing educommunicative principles and researching topics such as media construction of reality, social network strategies, gamification, and mass and open educommunicative strategies, the author analyzes educommunicative principles and studies them. Additionally, the role of the learning influencer as a relevant figure in the educational field is discussed as well as empowerment, activism, and the learning influencer as a relevant figure in education.
Keywords: education, communication, informing, communicating, media ecology, invisible learning, interlearning, connectivism, endogenous and exogenous models.
Descargas
Detalles del artículo
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.
© 2020 Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. Este es un artículo Open Access bajo la licencia CC BY-NC-ND (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).
Citas
Freire, Paulo (1984), Sobre la acción cultural, Santiago de Chile, ICIRA.
García-Blázquez, Eduardo (2021), “Influenciar para construir las sombras de la realidad. Youtubers e influencers en la era postdigital [reseña]”, Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication, vol. 12, núm. 1, p. 305.
Gil Quintana, Javier (2015), “MOOC. Innovación educativa y desarrollo profesional. Posibilidades y límites de las TIC. Una experiencia desde la educomunicación en el proyecto europeo ECO”, Qualitative Research in Education, vol. 4, núm. 3, pp. 299-328. DOI: https://doi.org/10.17583/qre.2015.1518
Gil Quintana, Javier (2018), “Los sMOOC: un nuevo desafío en la formación pedagógica del profesorado”, en Carlos Monge López y Patricia Gómez Hernández (eds.), Innovando la docencia desde la formación del profesorado, Madrid, Síntesis.
Gil Quintana, Javier (2020), Creadores colaborativos: generación CC. Experiencias educomunicativas en educación primaria, Madrid, Sindéresis.
Gil Quintana, Javier (2021), “La importancia de investigar en comunicación y educación”, en Javier Gil Quintana, José Luis Parejo y Carmen Cantillo Valero (coords.), Investigar en comunicación y educación. Teoría y práctica científica, México, Tirant lo Blanch.
Gil Quintana, Javier (2022a), Didáctica de la belleza y la intercreatividad. Un reto para influencers de aprendizaje en entornos artísticos, Madrid, McGraw-Hill.
Gil Quintana, Javier (2022b), Organizaciones educativas. Evolución de perspectivas hasta la sociedad postdigital, Madrid, McGraw-Gil.
Gil Quintana, Javier y David Jiménez Hernández (2023), Educación artística, plástica y visual en educación infantil, Madrid, McGraw-Hill.
Osuna Acedo, Sara (2009), “Comunicação digital”, Educação & Linguagem, vol. 12, núm. 19, pp. 95-110.
Osuna Acedo, Sara, Carmen Marta Lazo y Divina Frau Meigs (2018), “De sMOOC a tMOOC, el aprendizaje hacia la transferencia profesional: el proyecto europeo ECO”, Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, vol. 26, núm. 55. DOI: https://doi.org/10.3916/C55-2018-10
Ramos, Juanjo (2019), Marketing de influencers. Guía completa, España, impresión bajo demanda.