El proceso de (des)institucionalización de la educación en derechos humanos en Brasil De la formación para la diversidad a la ascensión del bolsonarismo

Contenido principal del artículo

Fernando da Silva Cardoso
https://orcid.org/0000-0001-8460-0406
Celma Tavares
https://orcid.org/0000-0003-1036-6340

Resumen

This text presents the process of consolidating human rights education (HRE) and its recent de-institutionalization due to the elimination of the National Committee for Human Rights Education in Brazil. To achieve this, we have carried out a theoretical study and an analysis of historical data, documents, and specialized bibliography. We address the historical, political, and regulatory frameworks related to education in this field. Secondly, we present some of the premises upon which the Christian-conservative and neoliberal proposal of bolsonarism is founded. This proposal seeks to prohibit overarching themes around HRE. Based on this analysis, we have concluded that the de-institutionalization of HRE in Brazil has impaired the construction and dissemination of practices and policies geared towards affirming the concept of differences and diversity within various levels of education.

Biografía del autor/a

Fernando da Silva Cardoso, Universidad de Pernambuco (Brasil)

Profesor de la Universidad de Pernambuco (Brasil). Doctor en Derecho. Líneas de investigación: derechos humanos; educación en derechos humanos; género; ciudadanía. CE: fernando.cardoso@upe.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8460-0406

Celma Tavares, Universidad de Salamanca (España)

Investigadora en la Universidad de Salamanca (España). Doctora en Derechos Humanos. Líneas de investigación: derechos humanos; género; comunicación; memoria. CE: cftav74@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1036-6340

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Métricas de PLUMX

Insignia de Dimensions

Detalles del artículo

Cómo citar
Cardoso, F. da S., & Tavares, C. (2023). El proceso de (des)institucionalización de la educación en derechos humanos en Brasil: De la formación para la diversidad a la ascensión del bolsonarismo. Perfiles Educativos, 45(181), 144–160. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.181.60850
Sección
Horizontes